Conflictes a l’aula: Factors d’indisciplina

Ja fa un temps vaig penjar una entrada sobre la gestió de conflictes a l’aula. Ara, en aquesta nova entrada analitzaré algunes de les causes d’aquests conflictes i que es converteixen en factors d’indisciplina.

Per què el nostre alumnat es porta malament a l’aula?

Partint d’aquest plantejament puc buscar justificacions al comportament de l’alumnat. Es porta malament perquè la seva família té problemes, perquè ha perdut la motivació, perquè la societat actual no afavoreix l’aprenentatge amb esforç….

I si canviem el plantejament de la pregunta: Per a què es porta malament el nostre alumnat a l’aula?

O sigui, què ens estan dient els nostres alumnes amb la seva actitud?

Entre altres coses, ens estan fent veure que:

  • S’avorreixen a classe
  • Veuen la incompetència del docent
  • Tenen peresa i noten la nostra mandra
  • No els agrada que els imposem les coses perquè si
  • Es senten malament si els menyspreem
  • Necessiten tenir uns límits clars

Davant aquest llistat podem investigar diferents camins per a fer-hi front:

  • Si l’alumnat s’avorreix deu ser per manca d’interès. De quina manera puc fer les classes més interessants? Com puc aconseguir que el meu alumnat s’impliqui en la classe? Es senti protagonista del seu aprenentatge?
  • La incompetència del docent es supleix amb competència. Una competència que a més d’incloure la matèria de la qual n’és especialista, ha d’aportar eines i recursos per a gestionar el grup.
  • La peresa i la mandra necessiten la motivació per a eliminar-les. Nosaltres som el motor i si nosaltres, els docents, anem a mig gas l’alumnat també.
  • Una bona manera de disminuir la comunicació autoritària i impositiva del docent és emprant el diàleg. Deixar veure al nostre alumnat que no som portadors de la veritat absoluta i que necessitem la seva opinió i col·laboració per a construir plegats l’aprenentatge a l’aula.
  • El menyspreu es pot mostrar de moltes maneres, no cal que sigui a partir de l’agressivitat i les manques de respecte i desqualificacions. A vegades ignorem a algú de manera inconscient, o el deixem amb la paraula a la boca o no li podem atendre la demanda que ens ha fet…. Què hi puc fer? Quan m’adono que això m’ha passat puc cercar a la persona i comentar-li, fer-li veure que no ha estat intencionat sinó que en aquell moment no podia atendre’l i que ja buscarem plegats un espai per fer-ho.
  • Els límits. Dins l’aula l’alumnat ha de saber quines són les regles de joc. De vegades les donem per suposades ja que porten un temps en el centre, etc… Crec que és bo recordar-les i consensuar-les.

M’agradaria que aquesta reflexió us convidés a cercar maneres de viure millor la nostra vida a l’aula!!

3 pensaments sobre “Conflictes a l’aula: Factors d’indisciplina

  1. Hermínia Gomà

    Impresionant aquest artícle Francesc! t’has superat. És un clar exemple de Coaching aplicat a l’aula, des de el meu cercle d’influència, que puc fer per influir en els canvis que desitjo! Gracies per compatir amb tots nosaltres aquestes reflexions tan importants. Hermínia Gomà

    Respon

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s