10 estratègies per a matar la motivació de l’alumnat

Sota aquest provocador títol, en Fran Iglesias, ens proposa un decàleg molt útil per a desmotivar als nostres alumnes. Aquí us el copio:

10 estrategias para matar la motivación de tu alumnado

  1. Utiliza sólo el libro de texto, para que crean que el conocimiento es limitado y fijo, ya sabemos que lo que hay en Internet no es de fiar y puede confundir sus tiernos intelectos. No se han de molestar en buscar fuentes ni valorarlas.
  2. Ponles las presentaciones de la editorial, para hacer la clase más amena con las TIC. Los pósters también son amenos.
  3. Dales todo masticadito, para que el aprendizaje no se convierta en un reto interesante.
  4. Evalúalos mediante exámenes, basta con que lo recuerden el tiempo suficiente para terminar la evaluación. Luego no importa que se olviden, así no desarrollan la estúpida idea de que los conocimientos se interrelacionan.
  5. Pídeles trabajos de copia-pega. Eso sí, que los hagan a mano, para que les cueste algo de esfuerzo y se les peguen algunos conocimientos. No permitas que vayan a Google con un plan de búsqueda o una lista de preguntas que deben responder.
  6. Ponles muchos deberes, no vaya a ser que les sobre tiempo para pensar o, Dios no lo quiera, para dedicarse al deporte, al arte, la música o a relacionarse.
  7. Enseña los contenidos de forma descontextualizada, no vaya a ser que desarrollen interés por la asignatura o, peor aún, que entiendan que el aprendizaje forma parte de la vida.
  8. Ignora lo que ya saben, lo que les interesa, lo que sucede en el mundo: que nada ni nadie te desvíe de tu plan. Que sepan quién manda aquí.
  9. Nunca, nunca, nunca, trabajes por proyectos, y mucho menos, interdisciplinares. El conocimiento se organiza en compartimentos estancos, dónde va a parar. Y, además, esas cosas son muy difíciles de corregir y nadie sabe cómo pueden acabar.
  10. Ignora la pedagogía y la psicología del aprendizaje, que son todo patochadas. Tú ya estuviste en la escuela y ya sabes cómo va la cosa.

Ahir, quan vaig llegir aquest decàleg, em vaig adonar que algun d’aquests punts el segueixo amb el meu alumnat. A vegades per falta de temps a l’hora de preparar una classe emprant eines diferents, altres cops per evitar l’excés de soroll a l’aula o perquè crec que a aquest grup li convé una classe totalment dirigida, que no val la pena oferir-los segons quines opcions… Totes aquestes justificacions sonen a excuses, oi??

Si realment volem que el nostre alumnat gaudeixi a l’escola i a l’institut, nosaltres en tenim la clau. Hem de fer porpostes motivadores, propostes que ens agradin a noslatres i també els hi agradin a elles i a ells. Plantejar les classes a partir de la descoberta, incentivar la creativitat, el treball en equip, la col·laboració i les ganes d’aprendre.

I això com es fa?

  • Primer de tot, fugir d’aquest decàleg.
  • Segon, saber que no hi ha solucions miraculoses però si que n’existeixen de creatives, només cal cercar-les.
  • Treballar en equip amb les companyes i companys.
  • … i un llarg etcetera que de ben segur vosaltres podeu ampliar.

Vinga, mans a l’obra!!!!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s