Calibrar el grup

Quan apliquem la metodologia coaching a l’aula, la primera cosa que hem de fer és conèixer el grup. Saber qui són, com es relacionen els diferents integrants i detectar les seves necessitats.

Aquest procés inicial s’anomena CALIBRAR EL GRUP. Aquest terme el vaig introduir de passada en l’entrada del 27 de maig on comentava “la confiança en el grup”. En la present entrada, m’agradaria aprofundir en la importància d’aquest concepte.

Si busquem el significat del verb calibrar, una de les definicions fa referència  al fet d’avaluar, mesurar una magnitud en funció d’un patró preestablert. Aquest mot ha estat adaptat per la PNL (Programació NeuroLingüística) agafant el significat de conèixer a l’altre sense jutjar-lo, deixant de banda els prejudicis amb l’objectiu de detectar quines són les seves necessitats i com li puc donar un cop de mà.

I això, precisament, és el que hem de fer els docents davant el nou grup-classe, sobretot si hem de treballar amb ells i elles com a tutors i tutores.

Amb quines eines puc calibrar el grup?

  • L’observació a l’aula. Quan estem davant el grup ja sigui en la classe de la nostra matèria o en una tutoria grupal hem de veure com s’interelacionen, com respon cadascú a les diferents propostes que els feu, com segueixen el desenvolupament de la classe…. Podeu pensar que això és molt difícil, que són massa factors a tenir en compte quan a l’aula tenim 30 adolescents i “prouta feina tinc per a que estiguin callats i atents…” Evidentment, la realitat a l’aula és diversa i complexa, però tenim recursos. No cal estar tota l’estona observant-los, estudiant-los… però puc dedicar una estoneta a fixar-me en algun alumne un dia, un altre dia el dedico a l’observació d’uns altres, en vaig prenent alguna nota (per a no oblidar-m’ho, perquè tenim moltes coses al cap) i d’aquesta manera al cap d’uns dies tinc una radiografia del grup.
  • Les sortides de tutoria. Des del meu punt de vista les sortides tutorials són bàsiques per a calibrar el grup, per establir vincles amb l’alumnat, per a trencar dinàmiques i crear-ne de noves. Perquè quan em refereixo a sortides de tutoria m’imagino una sortida d’un dia o de mig dia on l’objectiu és que el grup es conegui, interelacioni, s’ho passi bé, jugui, cooperi i col·labori. Per tant és una sortida que des de l’institut, els docents encarregats, l’haurem programat i la dirigirem. Per exemple, anar a passar un matí a la platja o a un parc amb tota una proposta lúdica farcida de jocs i dinàmiques de grup on el tutor es converteix en el dinamitzador de cada una de les dinàmiques: des de jugar al mocador, estirar la corda, crear escultures humanes, curses en grups, jugar amb els ulls tapats…. i també convindria dedicar una estona a:
    • compartir com ens hem sentit
    • què hem descobert de nosatltres mateixos i dels altres
    • Què m’emporto d’aquesta sortida….

Bona part dels jocs i dinàmiques que he utilitzat en aquest tipus de sortides els he tret del llibre La alternativa del juego d’en Paco Cascón, de l’editorial Libros de la Catarata.

Desitjo que aquestes petites indicacions us serveixin per a provar i experimentar amb els vostres grups i aconseguir un bon clima, un ambient de confiança i de bon aprenentatge.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s